Rich Snippets

by Jens Ode on april 25, 2012

Ett effektivt sätt att öka synligheten i sökmotorerna är att använda så kallade Rich Snippets. Därmed kan man få in mer relevant information i sökresultatet och dessutom öka sökresultatets synliga yta. Simon Sundén har skrivit en bra artikel om hur evenemang.se använder Rich Snippets för sina sidor för att förbättra sökresultatet: http://blogg.binero.se/2012/04/evenemang-se-rich-snippets/.

Happi Papi The Movie – eller en trailerfilm på två dagar

by Jens Ode on juli 14, 2011

En viktig del i marknadsföringen av en app är att göra en film som visar upp appen. Eftersom vår app Happi Reads skulle släppas på App Store idag behövde vi få ihop en film lite snabbt. Appen hette tidigare “I Read”, men efter att ha slåtts med sökmotor-o-optimering i App Store bestämde vi oss för att byta namn på hela projektet från My Pal Apps till Happi Papi och dessutom byta namn på apparna så att de börjar med “Happi” (Happi är snigeln i loggan).

Utan att ha en egentlig idé om hur filmen skulle byggas upp gav jag barnen iPaden och bad dem spela Happi Reads medan jag filmade. Till bruset av ett akvarium och en brummande videokameramotor (insåg jag efteråt) började de spela medan de busade, pratade och sjöng. Jag filmade lite planlöst med egentligen enda målet att få hyfsade vinklar och ljussättning. I efterhand insåg jag att ljudet var mer eller mindre värdelöst eftersom de dels pratade svenska (filmen ska släppas world wide), dels oväsendet från videokameran och akvariet plus att en moped så klart lyckades köra förbi samtidigt.

Efter lite färgjustering och klippning hade jag i varje fall lite bildmaterial som funkade. För att få in själva appen så gjorde jag en enkel screen capture och filmade ett par sekvenser när jag spelade Happi Reads i iOS Simulator. Nu var bara frågan vad filmen egentligen skulle handla om.

Eftersom 3-åringen halvvägs igenom bestämde sig för att lägga sig på golvet och sjunga Jedwards “Lipstick” samtidigt som 6-åringen jublar över att hon svarar rätt kändes det som ett bra slut, och då var det bara att sätta ihop sekvensen där de startar appen, brygga med skärmdumparna från appen och med sekvenser där de spelar till fram till slutscenen. En liten minidokumentär helt enkelt.

Eftersom ljudet från filmen till större delen var oanvändbart blev ljudsättningen lite klurig. Jag ville behålla känslan av att de har kul och busar medan de spelar, så jag ville få med så mycket originalljud som möjligt, så det blev en del pusslande med de ljudsnuttar som gick att använda. Till sist återstod bara frågan om musik – skulle det vara upptempo, akustiskt, jazzigt, barnsligt? Efter en hel del experimenterande i GarageBand fastnade jag till sist för att göra en upptempo-låt med gitarr och trummor.

Hur blev filmen då? Med två dagars produktionstid, noll budget och två barn på full volym som “hjälpredor” är jag riktigt nöjd:

Mer om Happi Papi finns här: http://www.happipapi.com.

Lära läsa HD på iPadnytt

by Jens Ode on juli 2, 2011

iPadnytt, en blogg om ipad, tillbehör och appar, har skrivit en bra recension av vår app Lära läsa HD som på ett lekfullt sätt hjälper barn som håller på att lära sig läsa. Läs recensionen här: http://www.ipadnytt.se/apptips-lara-lasa-hd/.

Ett år med designfavoriter.se

by Jens Ode on januari 10, 2011

För ganska exakt ett år sedan lanserade jag designfavoriter.se, en blogg om designmöbler och heminredning. Syftet var att skapa en webbsite där jag, i motsats till kundcase, fritt kunde experimentera och använda webbsidan som exempel. Nu har webbsidan levt i ett år och det är dags att summera hur det har gått.

Över 40.000 besök

Under sitt första år har designfavoriter.se fått hela 40.355 besök (35.627 unika besökare) och 118.123 sidvisningar. Inte illa med tanke på hur lite tid jag haft att lägga ner.

Andelen besökare har till 91% kommit från sökmotorer, vilket ligger i linje med målsättningen med siten. Antalet sökord som lett till den trafiken är 11.076 vilket tyder på att jag lyckats bra med long tail-optimering (fråga 11.076 är “äkta mattor i design”, så optimeringen ligger i ämnesområdet).

Vad har gått bra?

När jag startade designfavoriter.se hade jag som mål att nå topp 10 i Google på ett par utvalda ord. Jag nådde topp tre på väldigt många fler än jag trodde skulle vara möjligt. Ett ord som “dansk design” som jag utgick från skulle vara hårt konkurrensutsatt nådde jag topp 5 hyggligt fort.

Antalet besökare har förstås gått bra, det finns en stadig ström av besökare.

Vad har gått mindre bra?

Jag har inte haft tid att skapa så mycket content som jag skulle vilja. Tiden har helt enkelt inte räckt till.

Eftersom siten kretsar kring designmöbler hade jag som förhoppning att kunna länka in priser och länkar till butiker. Det har inte alls gått av det enkla skälet att det inte funnits en enda ehandlare som publicerat några produktfeeds. Den första produktfeeden dök upp först i höstas, tack till http://www.designonline.se. Jag hoppas kunna använda deras feed mer under våren.

En annan sak som gått mindre bra är att antalet kommentarer är väldigt lågt. Jag hade gärna sett en högre andel interaktion och kommer göra en del förändringar för det.

Mål 2011

Det främsta målet för 2011 är att dubbla trafiken på årsbasis.

Ytterligare ett mål är att bredda ämnesområdet genom att sätta upp fler bloggar på egna domäner, genom statistiken har jag hittat lämpliga områden för att täcka upp ett bredare fält.

Jag har också som mål att ta in ett antal gästbloggare som ska få skriva om just sin “designfavorit”.

Lärdomar

Ibland brukar man raljera över att bilbranschen ligger långt efter på webben. En alldeles uppenbar lärdom är att möbelbranschen är hopplöst långt efter. Det finns bara en ehandlare som publicerar priser på PriceRunner, det finns bara en ehandlare som har ett affiliateprogram och 70% av alla siter är Flashbaserade i mer eller mindre sin helhet. Flera av de större ehandlare är långt ifrån sökmotoroptimerade, och ett ytterst litet fåtal av alla möbelhandelssiter (ehandlare och fysiska butiker) kan klassas som “OK” eller bättre.

Onwards and upwards!